Čeští lvíčci na fotbalových a hokejových reprezentačních dresech

Den 26. června 2011 už asi jen málokomu něco říká.  V ten den se na valné hromadě Českomoravského fotbalového svazu (ČMFS), čerstvě přejmenovaného na Fotbalovou asociaci České republiky (FAČR), předseda Ivan Hašek ve své závěrečné řeči vzdal své funkce a prohlásil “Má mise je u konce.”

Jednoroční mise „zachránce našeho fotbalu před korupcí“ spočívala v prvé řadě v odstranění Moravy z názvu fotbalové organizace. 

Zrekapitulujme, jaké argumenty změně názvu vrcholné organizace nejpopulárnějšího sportu u nás předcházely.  (Připomeňme, že ve fotbalově vyspělých zemích se např. německý DFB, anglická FA nebo brazilská CBF atd. nejen pyšní kontinuitou sahající hluboko do minulého století, ale zásadní změna názvu, jakou je vypuštění partnerské země z názvu je nemyslitelná – v našem fotbale existují dvě komory – česká a moravská).

  1. Nejprve pražské ústředí v anglické verzi internetových stránek ČMFS uváděl nikoli věrný překlad „Czecho-Moravian Football Union“, ale název  Football Association of the Czech Republic s tím, že adjektiv „Moravian“ by zahraniční partnery mátl.
  2. Tím se připravila půda pro další tlak na moravskou komoru, aby odsouhlasila změnu ČMFS na FAČR i oficiálně – vždyť se už přece tak v zahraničí nazýváme, takže jen v Praze potvrdíme, co jsme před časem nesprávně přeložili.

Přestože má moravská komora formálně právo veta, v roce 2017 si pražské ústředí prosadilo další protimoravskou akci v našem fotbale: nahrazení velkého státního znaku s moravskou a slezskou orlici malým znakem s českým lvíčkem.

V roce 2019 pak následovala další radikální proměna reprezentačních dresů: na hokejovém reprezentačním dresu byl velký státní znak, obsahující moravské a slezské symboly, nahrazen tentokrát jen stylizovaným českým lvíčkem.

Kuriózní vysvětlení jeho designu Tadeášem Drahorádem z agentury Go4Gold spočívá v tom, že „hříva lva má šest cípů, což je počet hráčů jednoho týmu na ledě. Nechybí motiv puku, který má lev v tlamě. A když se podíváte na jeho oko, tvarem připomíná ostrov Štvanice, což je místo pro český hokej zcela kultovní.“

Podobně tristní je odůvodnění razantní proměny reprezentačních dresů ze strany prezidenta Českého hokeje, Tomáše Krále, podle něhož byl “moderní háv” nutný, neboť „dosavadní situace, kdy jsme nakládali s půjčeným státním symbolem, už byla neudržitelná, protože na nás neustále parazitovaly různé subjekty“.

Opět si připomeňme, že ve vyspělových hokejovýchg zemích, jako jsou Kanada, Švédsko, Finsko, USA nebo Rusko, by byla takový radikální změna tradičních dresů nemyslitelná.

Je velmi pravděpodobné, že fotbaloví a hokejoví fanoušci z Moravy a Slezska si toto nenechají líbit a proti těmto protimoravským krokům budou protestovat, třeba i bojkotem reprezentačních akcí na půdě Moravy a Slezska, dokud budou týmy z ČR nastoupovat v dresech postrádajících moravské a slezské orlice.

8 komentář

  1. Není co dodat, čecháčkové v pražském ústředí styďte se!

    1. Žádný problém. Až zase podělají čtrvt resp.semifinále a vrátí se zase bez medaile, moravané se nebudou muset stydět . Bude to ryze česká ostuda

  2. Moravané jsou až masochisticky mírumylovný národ, který nemá v Evropě obdoby. Toto a podobné šovinistické excesy ze strany majoritní české centralistické moci by si jen málokdo nechal dlouhodobě líbit!

    1. Zřejmě máte pravdu. Zde se řeší dresy reprezentace. Ale stačí se podívat na loga státních institucí – Úřadu vlády ČR, poslanecké sněmovny, Ústavního soudu…

      1. Byly doby, kdy se samotní lvi přelepovali orlicemi.

  3. Nekupuji nic co by se mohlo vázat k ziskům a podpoře tohto produktu češství.Jejich přenosy (TV, rádio, online …) nepouštím kvůliva sledovanosti, což je další forma podpory. Je to můj osobní bojkot ,kerý neustane dokavaď neskončí zašapávání Moravy do země a tím nemyslím pouhopouhé vrácení znaků na dresy.

  4. Nejprve jsem se domníval, že nějaký grafik, něčí známý, potřeboval vydělat, tak se mu přihrála zakázka. Situace je však daleko horší. Nejde o sport a reprezentaci. Jde o kšeft a zneužití sportu k výděečným účelům. Jde o vybrané partnery, kteří mohou prodávat oficiálně licencované dresy. Státní znak si totiž není možné patentovat a na něm vydělávat. A fanouškům doporučuji, aby takové kšeftmany bojkotovali a pořizovali si pouze dresy se státním znakem.

  5. Bohužel jde o pokračování totalitních praktik (za komunistické totality tak Slavia Praha musela být Dynamo, Sparta pak Spartak Praha Sokolovo, za postkomunistkého absurdistánu pak zmizely (případně nebyly obnoveny) tradiční Slovácká Slavia (Joko atd.), Moravská Slavia, Hanácká Slavia, Horácká Slavia, na čas dokonce i Zbrojovka atd. Že se ale takovéto praktiky dostanou i na nejvyšší úrovně hokejové a fotbalové reprezentace je na pováženou a na velké zamyšlení.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *