Před dvaceti lety bylo zavedeno krajské zřízení, které dostalo přednost před zemským uspořádáním, můžeme tedy hodnotit. Namísto obecných tvrzení si porovnejme konkrétní příklad, třeba jak vypadá výstavba dálnice z Pohořelic do Mikulova a jak by na tom mohla být, pokud by byly obnoveny země.
(Foto: dokončení obchvatu u Drasenhofenu. Na rakouské straně už mají hotovo, na moravské straně stavba stojí.)
Přes dvě desetiletí slibů v krajských volebních programech, že bude dálnice do Rakouska (z Brna na Vídeň, D52) dokončena, tomu tak není. Hlavním důvodem neúspěchu přitom nejsou obstrukce některých ekologistů, kteří poškozují dobré jméno s přírodou cítících občanů, ale zároveň pouze využívají chybně nastavenou centrální legislativu. Vševysvětlující nejsou ani zásady územního rozvoje, které malý Jihomoravský kraj nezvládl. Hlavní příčinou je to – jak opakovaně přiznal současný jihomoravský hejtman (hnutí ANO) – že na to kraj nemá žádný vliv. A Ředitelství silnic a dálnic, které spadá pod pražské Ministerstvo dopravy (ministr opět z hnutí ANO), je k tomu laxní, jak tvrdí stejný hejtman. Problémem je jednoznačně pragocentrismus – o klíčových dopravních stavbách pro Moravu se nerozhoduje na Moravě.
A jak by to vypadalo, kdyby zde bylo zemské zřízení? Moravský zemský sněm by ze zemského rozpočtu (napůl z daní vybraných na Moravě a z dotace ČR, popř. z neprošustrovaných evropských dotací) uvolnil potřebné finance a dal úkol zemské vládě dostavět dálnici. Vláda by pověřila své ředitelství silnic a dálnic urychlenou dostavbou – pokud by se zdráhalo, byl by ihned vyměněn ředitel. Přátelé z Dolních Rakous (i z Čech) by pak byli pozváni na slavnostní přestřižení pásky a po dálnici bychom již dávno jezdili.
Ondřej Hýsek, předseda Moravského zemského hnutí
Rychlost 20 km/h překročily tisíce řidičů, město vybírá na pokutách miliony
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/rychlost-20-km-h-prekrocily-tisice-ridicu-40310127